10. november 2016

JP/Politikens Forlag etablerer nyt forlag i Sverige

JP/Politikens Forlag etablerer nyt forlag i Sverige

Som led i vækststrategien for JP/Politikens Forlag etableres nu et moderne kvalitetsforlag i Sverige. Det nye svenske forlag, der får navnet Polaris Förlag, tager afsæt i den strategi, som kendetegner JP/Politikens Forlag – et fokuseret bestseller-forlag med en markedsorienteret udgivelses-portefølje, hvor det enkelte forfatterskab prioriteres højt, og hvor der satses på kvalitetslitteratur og salg af de enkelte titler i stor volumen. Udgivelsesprofilen vil være med hovedfokus på skønlitteratur, krimi/spænding og populær nonfiktion.

Lederen af Polaris Förlag bliver Jonas Axelsson (51), der har en baggrund som litterær chef for Albert Bonniers Förlag (2004-2012) og litterær chef for Bonnier Group Agency (2010-2012). Senest har Jonas grundlagt og fungeret som VD for Partners in Stories, der er et svensk agentur.

Lene Juul, direktør JP/Politikens Forlag:
”Det svenske bogmarked er interessant, da der igen er en positiv markedsudvikling. Med Jonas Axelsson har vi fundet den rigtige mand til at etablere os hinsidan. Han er en visionær, kommercielt tænkende forlagsdirektør, der kender det svenske bogmarked særdeles godt. Han er vellidt i branchen og har en stærk direkte kontakt til en række prominente forfattere. Med Jonas’ ekspertise på det svenske marked og JP/Politikens Forlags kommercielle tilgang har vi et godt udgangspunkt for at opnå succes i Sverige”.

I sin tid hos Bonnier var Jonas Axelsson med til at udvikle den litterære profil til også at indeholde en mere kommerciel profil, hvor han bl.a. hentede navne som Dan Brown (Da Vinci Mysteriet – bedst sælgende bog i Sverige til dato), Mari Jungstedt og Lars Kepler (bedst sælgende nulevende svenske forfatter). Jonas Axelsson var desuden redaktionelt ansvarlig på Bonnier, da Zlatans biografi blev udgivet, og da Tomas Tranströmer fik Nobelprisen i litteratur.

Jonas Axelsson, forlagsdirektør Polaris Förlag:
”Jeg er beæret over at skulle stå i spidsen for Polaris Förlag, og jeg glæder mig til at komme i gang med de ambitiøse planer, der indebærer et tæt partnerskab med JP/Politikens Forlag. Det er helt unikt for et dansk forlag at træde ind i Sverige med disse mål, og vi får en udgiver i ryggen, som jeg har beundret i mange år. Med en fokuseret udgivelsesstrategi og som del af en medievirksomhed har Polaris Förlag et stort potentiale, på trods af en stærk konkurrence på det svenske bogmarked”.

Etableringen af Polaris Förlag er et klart udtryk for JP/Politikens Forlags ambitioner om øget vækst. Volumen spiller en afgørende rolle i forlagsbranchen, og den planlagte vækst sker med udgangspunkt i forlagets kerneforretning i et nyt marked. Med forlag i to skandinaviske lande åbnes der for muligheden for at erhverve rettigheder til udgivelse af forfatterskaber i to lande og forskellige andre stordriftsfordele i form af fx salg af rettigheder, tryk og digitalisering.

Polaris Förlag kommer til at fungere som en selvstændig enhed under JP/Politikens Forlag med adresse i Stockholm. Det forventes, at de første bøger vil udkomme i andet halvår af 2017.
 
Yderligere oplysninger
Lene Juul, direktør, JP/Politikens Forlag, 3347 0701/lene.juul@jppol.dk
Jonas Axelsson, kommende forlagsdirektør, Polaris Förlag, 0046 70-397 39 38/perjonasax@gmail.com

JP/Politikens Forlag er en del af JP/Politikens Hus, der er en af Danmarks førende medievirksomheder. Med Ekstra Bladet, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken udgiver vi en række af danskernes foretrukne nyhedsmedier på tryk, net og mobil. Udover at levere nyheder og kvalitetsjournalistik står koncernen bag Politikens Lokalaviser, som udgiver cirka 85 lokale ugeaviser i Danmark og Sverige. JP/Politikens Hus beskæftiger omkring 2.400 ansatte og havde i 2015 en omsætning på 3 mia. kr.
 

Gå til News